PERSBERICHT: onderzoek Label C

Lange terugverdientijd vormt grootste knelpunt voor investeringen in duurzaamheid
Onderzoeksresultaten van CREME Nederland onder haar leden over Label C

Het eindgebruikersplatform CREME Nederland heeft een grootschalig onderzoek uitgevoegd onder haar leden over duurzaamheid/Label C. Dit ter voorbereiding van een grootschalig event dat zij op 24 september organiseert in Circl Amsterdam over “Label C, wat doen we ermee?” De resultaten van dit onderzoek staan in dit persbericht.

Label C, wat doen we ermee?
Vanaf 2023 is er in Nederland geen enkel kantoor meer met een energielabel slechter dan label C. Kantoren met een slechter label (D t/m G) mogen dan niet meer gebruikt worden. Eigenaren van energie slurpende kantoren moeten hun panden zuiniger maken. Naar schatting moeten bij meer dan helft van de kantoren in Nederland maatregelen genomen worden om aan deze aanstaande verplichting te voldoen. De definitieve wetgeving wordt nu voorbereid. Dat geldt ook voor de uitvoering van de regels, de naleving en de handhaving daarvan. “Welke consequenties zal dit hebben voor de eindgebruikers en welk standpunt nemen zij in?”

Bevindingen onderzoek
De onderzoeksresultaten zijn het startpunt voor de discussie op 24 september tijdens het congres “Label C, wat doen we ermee?” Enkele bevindingen zijn:

• De leden zijn het vrijwel unaniem eens met de stelling dat verduurzaming loont.
  • Meer dan 70% vindt C-label niet ambitieus genoeg. De helft van de respondenten geeft aan minimaal voor label A te gaan.
  • We zien grote bereidheid onder huurders voor investeringen in duurzaamheid op korte termijn.
  • De lange terugverdientijd vormt het belangrijkste knelpunt voor investeringen in duurzaamheid.
  • De sleutel ligt bij de huurder & verhuurder gezamenlijk. Zeker in relatie tot de lange terugverdientijd.

Event Label C op 24 september bij Circl
Op 24 september organiseert CREME Nederland bij Circl in Amsterdam het event “Label C, wat doen we ermee?” Op een unieke locatie gaan ongeveer 100 eindgebruikers de discussie aan met:

• Taxateurs Jacques Boeve (Cushman & Wakefield)
  • Beleggers Huib Boissevain (Annexum) & Guus Berkhout (Triodos Vastgoedfonds)
  • Financiers Eric Steinmaier (ABN Amro Bank)

Het debat is onder leiding van Wytze Kuiper (Kantoor vol energie) en beloofd een waar spektakel te worden. Vanaf 15.00 uur starten we op de Zuidas. Aanmelden en meer info: www.CremeNederland.nl

Introductie CREME Nederland
CREME Nederland is hét onafhankelijke eindgebruikersplatform voor de verantwoordelijk zijn voor de huisvesting/vastgoed op strategisch niveau. CREME staat voor Corporate Real Estate Management Executives. De vereniging CREME Nederland is in 2005 opgericht en telt momenteel ruim 150 leden, die in totaal ruim 40 miljoen m² vastgoed in beheer hebben.

header_Creme_Label-C